A történet még a kilencvenes évek közepén kezdôdött. A Schäfer Yacht ekkor sokéves hajóépítői tapasztalattal és közel száz hajó megépítése után vágott bele az első »saját« hajó megépítésébe. Ez volt a Van der Stad tervező iroda hajója, a Dolphin 26-osa, ami jelentős sikert ért el. Hamar önálló osztályként szerepelt a hazai versenyeken, a mai napig hetven darab készült belőle. Ezt néhány éven belül követte a Vita 30-as. A nagyobbik testvérből 11 darabra volt megrendelés. 2002-ben pedig Simongáthy Győző tervei alapján elkészült a Dolphin 28-as is. Erre a típusra pedig a tíz év alatt ötven megrendelés érkezett. Ezek a számok – ismerve a hazai keresletet – igazán impozánsnak mondhatók.
A korábbiakban a Schäfer Yacht minden hajóját bemutattuk, most sem teszünk kivételt. Egy prototípust rögtön az első útján kipróbálni azzal a céllal, hogy írunk is róla, meglehetősen kockázatos feladat. Mivel azonban a vitorlákat én készítettem a hajóra, nem volt más választásom…
A bemutatásra kerülő, D38-as – nem hiszem, hogy meglepetésként hat, ha elárulom: 38 láb hosszú – hajót ismét Győző tervezte. A kikötőben már messziről látni: egy izgalmas és szép cruiser született.
Tavaly a lellei hajókiállításon már megcsodálhattuk kívülről a hajó szép minimalista formáját, arányos, ízléses és okos kialakítását. További egy év telt el azóta, és rengeteg munkával elkészült az első hajó.
Megérte várni! Június első hétvégéjén végre vízre szállhattunk vele. Első alkalommal a hajóépítővel és a tulajdonossal együtt hajóztunk ki a kikötőből, így valamennyien meglehetős izgalommal vártuk az első utat és tapasztalatokat. Amíg szereltünk, bőségesen volt alkalmam szaladgálni a fedélzeten. A »futóteszt« jól sikerült: nagyon kényelmes a kialakítás, sok a sík felület, a tíkfa fedélzet pedig kitunően tapad, biztonságos a deckken a közlekedés. Kényelmes és minden szempontból jó megoldás.
Már első ránézésre is feltűnt: a cockpit hatalmas. Később, menetközben az is kiderült, hogy a kormányállások jól vannak elhelyezve. De ne szaladjunk ennyire előre. Ami különösen teszik az az okos nagyvitorla behúzó rendszer. A csörlőre vezetett schott nem fut végig a baummon hanem a leekocsi vonalába bebújik a deck alá és a csörlő előtt hátulról jön ki onnan. Egyszerűen, kevés kötéllel, jól használható. A motorvezérlés a jobb oldalra került, a kormányállástól is kényelmesen elérhető. Nem meglepő, hogy ez a hatalmas balatoni jacht kényelmesen kezelhető legyen a szűk kikötőinkben szükséges egy orrsugár kormány is. Miután átnéztük a hajót, amit kellett kipróbáltunk. Minden megbízhatóan mukődik. Indulunk hát az első útra.
Szinte semmi szél nem fúj, halkan és meglepően finoman jár a motor, elegánsan suhanunk ki a kikötôbôl.
A part mellett éledezik egy 3–4 csomós nyugati szellô. Éppen itt ját a Kenese–Keszthely szóló verseny mezônye, ôk mutatják merre érdemes indulni. A part mellett haladnak most jobban.
A kikötô szájában már húzhatjuk a nagyvitorlát, könnyedén szalad fel a helyére. Utána kitekerjük a fockkot is. Motor megáll. A hajó pedig kicsit megdôlve, szépen elindul. Jó érzés, szépen nyugodtan fut. A vitorlázat elvben közép széltôl optimális, mégis élvezetesen haladunk. A kormány neutrális, a vízvonal egészséges, farhullám gyakorlatilag nincs.
A kabinban visszaköszönnek a fedélzet design elemei, egyszeru és elegáns a berendezés, mindenre jut hely bôven. A tulajdonosi verzió két kényelmes, tágas kabinnal van szerelve, szalon konyha és fürdôszoba tartozik hozzá. A charter kialakítás három kabinos, ahol a farban lett kialakítva egy további kétszemélyes hálóhely.
A D38 az egyik legizgalmasabb vállalkozás ma a hazai hajóépítôk körében. Persze az izgalmak egy jelentôs hányadáról szívesen lemondana, nem csak a hajó építôje, hanem az egész ország. Amikor a D38-as tervei készültek senki sem gondolt a jelenlegi gazdasági környezetre, nem volt »betervezve« egy elhúzódó gazdasági válság.
E nélkül sem egyszeru feladat egy ilyen méretu hajót a hazai piacra bevezetni. Ebben a szegmensben meglehetôsen nagy – elsôsorban a külföldi – konkurencia. Felvenni a verseny a cruiser kategóriában a sikeres gyártókkal, legalábbis bátor lépés. Ugyanakkor a tervezô és a Schäfer Yacht jó érzékkel valósította meg azt a hajót, amely sikeres lehet. Megjelenése és kidolgozása semmivel sem marad el a széria gyártmányoktól. A gyártó rugalmasságából eredô variálhatóság pedig azok fölé pozícionálja. Ebben lehet jobb – akár sokkal jobb – egy kis muhely, mint a nagy gyártók, összehasonlíthatatlanul empatikusabban állhat hozzá a vevôi igényekhez.
Aki ezt a hajót választja, biztos lehet benne, hogy nem konfekció terméket, hanem méretre szabott öltönyt fog vásárolni, kitunô szak emberek munkáját!
Öröm volt a D38 fedélzetén hajózni, remélem lesz még alkalmam nagyobb szélben is kipróbálni.

Litkey Farkas