Notice: is_comments_popup már használata nem támogatott a 4.5.0 verzió óta, és nincs helyette javaslatunk. in /userspace/home/schaferyacht.hu/public_html/wp-includes/functions.php on line 3891
Aktuális | Schäfer Yacht

    Aktuális

    D38 – Hajóbemutató a Hajómagazinban

    28 / 04 / 2015 / 0 comments

    D38 – Hajóbemutató a Hajómagazinban

    A történet még a kilencvenes évek közepén kezdôdött. A Schäfer Yacht ekkor sokéves hajóépítôi tapasztalattal és közel száz hajó megépítése után vágott bele az elsô »saját« hajó megépítésébe. Ez volt a Van der Stad tervezô iroda hajója, a Dolphin 26-osa, ami jelentôs sikert ért el. Hamar önálló osztályként szerepelt a hazai versenyeken, a mai napig hetven darab készült belôle. Ezt néhány éven belül követte a Vita 30-as. A nagyobbik testvérbôl 11 darabra volt megrendelés. 2002-ben pedig Simongáthy Gyôzô tervei alapján elkészült a Dolphin 28-as is. Erre a típusra pedig a tíz év alatt ötven megrendelés érkezett. Ezek a számok – ismerve a hazai keresletet – iagazán impozánsnak mondhatók.

    A korábbiakban a Schäfer Yacht minden hajóját bemutattuk, most sem teszünk kivételt. Egy prototípust rögtön az elsô útján kipróbálni azzal a céllal, hogy írunk is róla, meglehetôsen kockázatos feladat. Mivel azonban a vitorlákat én készítettem a hajóra, nem volt más választásom…

    A bemutatásra kerülô, D38-as – nem hiszem, hogy meglepetésként hat, ha elárulom: 38 láb hosszú – hajót ismét Gyôzô tervezte. A kikötôben már messzirôl látni: egy izgalmas és szép cruiser született.

    Tavaly a lellei hajókiállításon már megcsodálhattuk kívülrôl a hajó szép minimalista formáját, arányos, ízléses és okos kialakítását. További egy év telt el azóta, és rengeteg munkával elkészült az elsô hajó.

    Megérte várni! Június elsô hétvégéjén végre vízre szállhattunk vele. Elsô alkalommal a hajóépítôvel és a tulajdonossal együtt hajóztunk ki a kikötôbôl, így valamennyien meglehetôs izgalommal vártuk az elsô utat és tapasztalatokat. Amíg szereltünk, bôségesen volt alkalmam szaladgálni a fedélzeten. A »futóteszt« jól sikerült: nagyon kényelmes a kialakítás, sok a sík felület, a tíkfa fedélzet pedig kitûnôen tapad, biztonságos a deckken a közlekedés. Kényelmes és minden szempontból jó megoldás.

    Már elsô ránézésre is feltûnt: a cockpit hatalmas. Késôbb, menetközben az is kiderült, hogy a kormányállások jól vannak elhelyezve. De ne szaladjunk ennyire elôre. Ami különösen teszik az az okos nagyvitorla behúzó rendszer. A csörlôre vezetett schott nem fut végig a baummon hanem a leekocsi vonalába bebújik a deck alá és a csörlô elôtt hátulról jön ki onnan. Egyszerûen, kevés kötéllel, jól használható. A motorvezérlés a jobb oldalra került, a kormányállástól is kényelmesen elérhetô. Nem meglepô, hogy ez a hatalmas balatoni jacht kényelmesen kezelhetô legyen a szûk kikötôinkben szükséges egy orrsugár kormány is. Miután átnéztük a hajót, amit kellett kipróbáltunk. Minden megbízhatóan mûködik. Indulunk hát az elsô útra.

    Szinte semmi szél nem fúj, halkan és meglepôen finoman jár a motor, elegánsan suhanunk ki a kikötôbôl.

    A part mellett éledezik egy 3–4 csomós nyugati szellô. Éppen itt ját a Kenese–Keszthely szóló verseny mezônye, ôk mutatják merre érdemes indulni. A part mellett haladnak most jobban.

    A kikötô szájában már húzhatjuk a nagyvitorlát, könnyedén szalad fel a helyére. Utána kitekerjük a fockkot is. Motor megáll. A hajó pedig kicsit megdôlve, szépen elindul. Jó érzés, szépen nyugodtan fut. A vitorlázat elvben közép széltôl optimális, mégis élvezetesen haladunk. A kormány neutrális, a vízvonal egészséges, farhullám gyakorlatilag nincs.

    A kabinban visszaköszönnek a fedélzet design elemei, egyszerû és elegáns a berendezés, mindenre jut hely bôven. A tulajdonosi verzió két kényelmes, tágas kabinnal van szerelve, szalon konyha és fürdôszoba tartozik hozzá. A charter kialakítás három kabinos, ahol a farban lett kialakítva egy további kétszemélyes hálóhely.

    A D38 az egyik legizgalmasabb vállalkozás ma a hazai hajóépítôk körében. Persze az izgalmak egy jelentôs hányadáról szívesen lemondana, nem csak a hajó építôje, hanem az egész ország. Amikor a D38-as tervei készültek senki sem gondolt a jelenlegi gazdasági környezetre, nem volt »betervezve« egy elhúzódó gazdasági válság.

    E nélkül sem egyszerû feladat egy ilyen méretû hajót a hazai piacra bevezetni. Ebben a szegmensben meglehetôsen nagy – elsôsorban a külföldi – konkurencia. Felvenni a verseny a cruiser kategóriában a sikeres gyártókkal, legalábbis bátor lépés. Ugyanakkor a tervezô és a Schäfer Yacht jó érzékkel valósította meg azt a hajót, amely sikeres lehet. Megjelenése és kidolgozása semmivel sem marad el a széria gyártmányoktól. A gyártó rugalmasságából eredô variálhatóság pedig azok fölé pozícionálja. Ebben lehet jobb – akár sokkal jobb – egy kis mûhely, mint a nagy gyártók, összehasonlíthatatlanul empatikusabban állhat hozzá a vevôi igényekhez.

    Aki ezt a hajót választja, biztos lehet benne, hogy nem konfekció terméket, hanem méretre szabott öltönyt fog vásárolni, kitûnô szak emberek munkáját!

    Öröm volt a D38 fedélzetén hajózni, remélem lesz még alkalmam nagyobb szélben is kipróbálni.

    Litkey Farkas

    A Slym Jim felújítása

    20 / 03 / 2015 / 0 comments

    A Slym Jim felújítása

    Cégünk az elmúlt hónapokban egy rendkívül izgalmas és szép feladatot kapott, az 52 éves, Angliában épült Folkeboat vitorlás felújítását.

    Mivel a tulajdonos, Kövendi Dénes, akit minden hajós ismerhet a Marina Yacht Sport tulajdonosaként, maga is szakmabeli, a munkák során végig nagyon jól együtt tudtunk dolgozni. Az Ő első elképzelése egy viszonylag szolidabb felújításról és belső átalakításokról szólt. Aztán ahogy haladtunk a bontásokkal egyre inkább megfogalmazódott egy teljes körű felújítás igénye. A hajó megérdemelte, és mivel Dénesnek már korábban is volt ilyen hajója, és nagyra becsüli a típust, hát alaposan belevágtunk. Szó szerint! Mindig némi jó értelembe vett, szakmai irigységgel, de annál nagyobb tisztelettel figyeltem Cimbi, és a többi hajóépítő kolléga munkáját, akik a régi fa hajók megmentésén fáradoznak. Nekünk ez idegen terület volt, Dénes némi unszolása után bevállaltam a leckét.

    A hajó mahagóniból épült, szerkezete viszonylag ép, de a hajó egésze nagyon „leharcolt” állapotban volt. Ezért leszereltünk, és kibontottunk mindent! Csak a tőkesúly maradt a helyén az üzemanyag tartály, valamint a cocpit ülőpadjának egy része. Maradt a fáig csiszolt üres hajótest, amibe a motortartó bakot is újra építettük a kihajtással együtt.

    Teljesen új belső bútorzat készült a praktikum és a személyre szabott igényeknek megfelelően. A hajót zömében ketten fogják lakni, használni.

    Dénes nagy tapasztalattal bíró profi vitorlázóként nagyon pontosan megmondta mit akar. Mi is hozzá tudtunk járulni néhány jó ötlettel, megoldással, így egy komfortos és csinos, klasszikus képet őrző belső alakult ki.

    A fedélzeten is aztán lett minden! Dénesnek a boltjában ugye minden rendelkezésre állt ehhez, így felkerült az összes létező szerelvény, ami a sportvitorlázásnál szóba jöhet. A deck teljes lecsiszolása után Epoxi tapaszolás következett. Új ablakok, (az eredetiekkel megegyező méretben), és tolótető kerültek beépítésre. Az összes réz szerelvény kipolírozva csillog eredeti szépségében. Meghatározó képet ad a teljes deck felületen, valamint a kajüt tetőn elkészült Marine Deck parafa burkolat. Ezzel a rendszerrel még nem dolgoztunk. Nagyon könnyű volt a fektetése, gyárilag jól elő van készítve. Esztétikus és kellemes, tűző napon ez a burkolat melegszik fel legkevésbé!

    Közben Bali Pista újra stágolta az eredeti fa rigget, ami igen szépre sikerült. Talán túlzásnak tűnik egy ilyen szolid kis hajón az árbocon végigfutó sín a csapágyas vitorla kocsik számára, de ha már amúgy is ott volt a polcon. És a vitorlák sem középszerűek, mivel Zsófika rendezett néhány mutatós darabot az Elvstrőm kínálatából.

    Mi addig bevontuk a hajó vízvonal alatti részét Epoxi Lamináttal, amire a Marinában kapható további Epoxi alapozó és alga gátló rétegei kerültek.

    Epifanes lakkal készültek a lakkozások kívül, belül.

    Dénes meg volt elégedve az eredménnyel, számomra pedig fontos előrelépés volt a szakmai tapasztalatok szerzésében. Mivel ritkán van alkalmam ilyen hajóval vitorlázni, nagy élmény volt a Szemes-Földvár közötti próbaúton megtapasztalni a frissülésekben mutatott teljesítményét.

    A felújításról a Marina.hu hírek rovatában is van ismertető, továbbá a végeredményről Litkey Farkas véleményét is olvashatjuk a Hajómagazinban.

    Schäfer Elemér

    Van de Stadt 37 Forna

    28 / 01 / 2015 / 0 comments

    Van de Stadt 37 Forna

    A jövőben egyre inkább az egyedi gyártású hajók építésére is kívánunk fókuszálni. A megrendelőkkel szorosan együttműködve, az ő igényeikhez igazodó tervezési koncepció, és építési technológia alkalmazásával gyártjuk a szériatermékektől markánsan eltérő hajókat. Ez esetben érvényesíthetik leghatékonyabban megrendelőink az egyedi igényeiket. Az alábbiakban ismertetett, alumíniumból épült vitorlás jó példa erre a lehetőségre, melynek létrehozásban cégünk jelentős szerepet vállalt.

    A tulajdonos kifejezetten a tengeri családi túravitorlázás céljára alkalmas hajót keresett. Igényeinek megfelelően választottuk ki a megépítendő hajó terveit a jó nevű holland  Van de Stadt tervező iroda kínálatából. Az iroda az egyik legismertebb képviselője a nagy hagyományú holland fémhajó építési iparnak.

    A hajóval szembeni elvárások között nagy hangsúlyt kap a megbízhatóság és a biztonság. Ugyanakkor a robosztus szerkezeti felépítés a fém építési módot meghazudtoló könnyed formavilággal és súllyal jár együtt. A belső térben 6 fő és a hosszú távú túravitorlázáshoz szükséges összes felszerelés elhelyezésére lehetőség van.

    Az elkészült hajó rendelkezik az összes olyan kényelmi és navigációs felszereléssel amely – a konstrukciója mellett – akár több hetes nyílt tengeri átkelésekre is alkalmassá teszi.

    A hajótest, a fedélzet és a berendezés teherviselő részei teljes egészében kifejezetten a sós tengeri környezetre alkalmas alumíniumból készültek, biztosítva ezzel a hajó generációkon át tartó megbízható használhatóságát és kiváló értékállóságát.

    A hajó alap elrendezése, berendezése a tengeri körülmények között kiérlelt egyik legmegfelelőbb kialakítást tükrözi. A szélesebb körű igényekhez való alkalmazkodást szolgálja, hogy a beépített bútorzat lényegében nem szerkezeti teherviselő elem.

    A hajó a konstrukcióban rejlő ígéreteket a tengeri használat során be is bizonyította. Felszerelése folyamatosan bővítésre kerül alkalmazkodva a használat és a használati hely sajátosságaihoz, elvárásaihoz. Így a gyakorlati igények alapján került a hajóra automata kormány, napelemek szélgenerátor és gyenge szeles vitorlázat. A felszerelés a továbbiakban várhatóan radarral és AIS transzponderrel egészül ki.

    Tengeri túrahajókkal szembeni követelmények kielégítését és a tulajdonos egyedi igényeinek magas szintű kiszolgálását kiválóan szolgálja az aluminium építési mód. Az építés jelentősebb költségeit hosszú távú megbízhatósággal és értékmegőrzéssel kompenzálja.